Audi Gladsaxe

Ny Audi A5 og S5 Cabriolet – åben for intensiv køreglæde

Med den nye Audi A5 Cabriolet er den nye generation af A5-familien nu fuldtallig. Den fuldautomatiske akustikkaleche kan åbnes og lukkes ved en hastighed på op til 50 km/t. I Audi S5 Cabriolet sørger en ny 6-cylindret turbomotor med 354 hk og et drejningsmoment på 500 Nm for præstationer i topklasse.

Udvendigt design 

Ved formgivningen af den nye Audi A5 Cabriolet har designerne orienteret sig mod Coupé-modellens linjer. Bagruden er nu lavere og understreger den sportslige fremtoning, og det samme gælder for de korte overhæng og den lange, omsluttende motorhjelm med power dome. Med en længde på 4.673 mm er den nye A5 Cabriolet 47 mm længere end forgængermodellen.

Den klassiske stofkaleche imponerer med en perfekt pasform og giver takket være en effektiv dæmpning en fremragende aeroakustik. Den nye komfortåbning letter betjeningen af den standardmonterede akustikkaleche: Et kort træk i kontakten er nu nok til at åbne softtoppen fuldautomatisk på 15 sek. eller lukke den på 18 sek. – og så med en hastighed på op til 50 km/t.

Fronten er domineret af en tredimensionelt udformet singleframe-grill, som er markant lavere og bredere end hidtil. Den bølgeformede skulderlinje tilfører A5 Cabriolet en særlig elegance – et stilprægende element for hele A5-familien. De kraftige markeringer over hjulkasserne fremhæver quattro-generne. Vandrette linjer på bagenden understreger bredden på den nye Audi A5 Cabriolet, som samtidig er en anelse smallere end på forgængeren.

Den tredje stoplygte er elegant integreret i pyntelisten, der løber hele vejen rundt på afdækningen til kalecheboksen. LED-baglygterne samt LED- eller Matrix-LED-forlygterne (begge ekstraudstyr) med dynamisk blinklys for og bag gør den avancerede teknologi synlig også om natten.

Undervogn 

Den brede sporvidde og den lange akselafstand på 2.765 mm udgør et af grundlagene for den sportslige afstemning af undervognen. Sporvidden er 1.587 mm foran og 1.568 mm bagpå. På forakslen anvendes der en videreudviklet femleddet aksel. Bagpå afløses forgængermodellens trapezaksel af en femleddet konstruktion. Adaptive støddæmpere fås som ekstraudstyr. De er integrerede i det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select og sørger enten for en ekstra dynamisk eller komfortabel køreoplevelse. Den nyudviklede elektromekaniske servostyring giver en god respons fra vejbanen og øger styrepræcisionen. Som ekstraudstyr fås den dynamiske styring, som varierer udvekslingen afhængigt af hastigheden og styrevinklen.

 

Karrosseri

Karrosseriet til den nye Audi A5 Cabriolet er det stiveste blandt konkurrenterne og hører alligevel til de letteste i segmentet. Ved hjælp af et intelligent materialemiks og en geometrisk letvægtskonstruktion er det lykkedes ingeniørerne at øge forgængermodellens gode vridningsstabilitet med yderligere 40 procent. Det kommer cabrioletens adrætte køreegenskaber til gode.

Den nye generations samlede egenvægt er faldet med op til 40 kg. Dermed vejer den forhjulstrukne A5 Cabriolet med den 190 hk stærke 2.0 TDI-motor 1.690 kg.

Ekstra stivere i karrosseriet i forhold til Coupé-modellen og forstærkede paneler kompenserer for det manglende faste tag. I tilfælde af en ulykke, hvor bilen ruller rundt, sørger sideairbags til hovedet og overkroppen og automatisk udkørende aluminiumsprofiler for sikkerheden for personerne i bilen.

 

Motor og kraftoverføring 

Til den nye Audi A5 Cabriolet kan man i Tyskland i første omgang vælge mellem tre forskellige motorer – en 2.0 TFSI med 252 hk, en 2.0 TDI med 190 hk og en 3.0 TDI med 218 hk. Efter lanceringen følger en 2.0 TFSI med 190 hk og en 3.0 TDI med 286 hk. Sammenlignet med forgængermodellen har motorerne op til 17 procent mere ydelse, mens deres forbrug er faldet med op til 22 procent. Samtlige motorer kombinerer en stor effektivitet med en sportslig kraftudfoldelse og en rolig motorgang – det gælder især for de to 3.0 TDI-motorer med seks cylindre.

6-trins manuel gearkasse, 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse eller 8-trins tiptronic – til alle motorerne fås en skræddersyet teknologi til kraftoverføringen. Trækkraften sendes som standard til forhjulene, og som ekstraudstyr kan man vælge firehjulstrækket quattro med ultra-teknologi eller det permanente firehjulstræk. Til 3.0 TDI med 286 hk er sidstnævnte standard.

Audi S5 Cabriolet kører i sin helt egen liga med den nyudviklede 3.0 TFSI-motor. Fra en slagvolumen på 2.995 cm3 yder den trykladede sekscylindrede motor 354 hk, hvilket er 21 hk mere end forgængeren. Topmodellen accelererer fra 0-100 km/t på 5,1 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. Den har det permanente firehjulstræk quattro og 8-trins tiptronic som standard.

 

Kabine 

De større mål, den 14 mm længere akselafstand og den mere kompakte sædekonstruktion øger pladsforholdene for fører og passagerer. Skulderpladsen på forsæderne er øget med 26 mm, mens knæpladsen ved bagsædet er øget med 18 mm.

Instrumentpanelets vandrette udformning og det gennemgående luftdysepanel skaber en rummelig pladsfornemmelse. Eksklusive materialer, forskellige farver og en fremragende forarbejdningskvalitet skaber en særligt behagelig atmosfære og understreger bilens premiumkarakter. Som ekstraudstyr kan interiøret iscenesættes på passende vis af ambientebelysningen med 30 forskellige indstillelige farvetoner.

Når kalechen er lukket, har bagagerummet en volumen på 380 l. Kalechefordybningen i bagagerummet kører automatisk ned, når softtoppen åbnes, og op igen, når kalechen lukkes. På den måde har man hele tiden mest mulig bagageplads til rådighed. Bagsædet kan deles i forholdet 50:50 og kan nemt klappes frem via greb i bagagerummet. Som standard åbnes bagklappen på A5 Cabriolet nu automatisk – via nøglen med fjernbetjening eller via kontakten i førerdøren. Som ekstraudstyr fås en bevægelsesstyret betjening til bagklappen: En nærheds-sensor i stødfangeren reagerer på en sparkebevægelse med foden – bagklappen åbnes automatisk, hvis komfortnøglen (advanced key – ekstraudstyr) er blevet genkendt.

 

Betjening 

Takket være det grundlæggende nye betjenings- og visningskoncept inklusive naturlig stemmestyring og fritekstsøgning kan føreren styre alle funktioner problemfrit og intuitivt. Standardmonterede selemikrofoner til føreren og forsædepassageren forbedrer samtale-kvaliteten, også når kalechen er åben. Audi virtual cockpit med forskellige visningsoptioner fås som alternativ til de analoge runde instrumenter. Den store TFT-skærm på 12,3” leverer detaljerede grafikker takket være en høj opløsning. Head-up-displayet (ekstraudstyr) projicerer alle relevante informationer op på forruden direkte i førerens synsfelt som hurtigt genkendelige symboler og tal. På den måde kan føreren hele tiden holde øjnene rettet mod vejen.

Infotainment og Audi connect 

Topsystemet inden for infotainment er MMI Navigation plus med MMI touch. Systemets 8,3”-skærm har en opløsning på 1.024 x 480 pixels. Ud over et dvd-drev og en 10 GB flash-hukommelse har dette topmoderne system også to kortlæsere, en AUX-IN- og en USB-tilslutning med opladningsfunktion.

Et LTE-modul henter onlinetjenesterne fra Audi connect ind i bilen – endda gratis i 3 år. De første fem kortopdateringer til navigationssystemet er ligeledes gratis. Derudover er mediecentralen udstyret med et Wi-Fi-hotspot, som kan koble passagerernes mobile apparater op på internettet.

Audi smartphone interface integrerer iOS- og Android-mobiltelefoner i et særligt udviklet univers i MMI. Audi phone box kobler smartphonen op til bilens antenne og sørger på den måde for bedre modtagekvalitet. Derudover kan den via wireless charging oplade smartphonen induktivt i henhold til Qi-standarden. Bang & Olufsen Sound System omfatter den nye 3D-lyd og en yderligere forbedret baslyd takket være en ekstra subwoofer. Systemet omfatter den rumlige dimension af højde og giver føreren fornemmelsen af at sidde i en koncertsal. Dets forstærker forsyner 19 højttalere med en samlet effekt på 755 W.

 

Førerassistentsystemer

Med op til 30 førerassistentsystemer er den nye Audi A5 Cabriolet med helt fremme. En intelligent kombination af forskellige teknologier øger sikkerheden, komforten og effektiviteten. Samtidig tager Audi næste skridt i retning af selvkørende biler.

Her spiller systemet adaptive cruise control (ACC) Stop&Go inklusive køassistent en central rolle. Det aflaster føreren i tæt trafik med en hastighed på op til 65 km/t, decelererer og accelererer automatisk og overtager midlertidigt styringen af bilen på brede veje. Den forudseende effektivitetsassistent behandler GPS-informationer fra området omkring bilen og hjælper med målrettede anvisninger til at spare brændstof – enestående i segmentet.

Undvigeassistenten griber ind, hvis man er nødt til at køre uden om en forhindring for at undgå en ulykke. Ved hjælp af data fra frontkameraet, ACC og radarsensorerne beregner den i løbet af brøkdele af et sekund en egnet vej. Andre assistentsystemer som drejeassistenten, parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, den kamerabaserede vejskilteassistent, Audi active lane assist og Audi side assist fuldender udbuddet.

Udstyr

Audi A5 og S5 Cabriolet har et ekstra omfangsrigt udstyr. Af standardudstyret kan eksempelvis nævnes xenonforlygter, køredynamiksystemet Audi drive select og dellædersæder. Audi MMI Radio plus med 7” farvedisplay, selemikrofoner og komfortåbning til softtoppen sikrer en intuitiv og ergonomisk betjening. Det nye udstyrslinjekoncept med forskellige udstyrspakker udvider mulighederne for individualisering.

Den nye Audi A5 og S5 Cabriolet lander hos forhandlerne til foråret. Priserne kendes ikke endnu.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller

Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI quattro S tronic (252 hk):
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,2-15,9*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 144-151*

Audi A5 Cabriolet 2.0 TDI S tronic (190 hk):
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 21,3-22,2*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 118-124*

Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI quattro S tronic (218 hk):
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 19,2-20,4*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 128-137*

Audi S5 Cabriolet:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 12,8-13,0*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 175-177*

*Angivelserne afhænger af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

Se flere billeder: https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-a5-cabriolet-31