Audi Gladsaxe

Inspireret af ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar

Audi Q8 e-tron edition Dakar er inspireret af verdens mest betydningsfulde ørkenrally. Det 65 mm forhøjede chassis og folieringen til specialmodellen gør, at den allerede udefra minder om RS Q e-tron med elektrisk drivlinje og energiomformer, som er konstrueret til Dakar Rally. Denne eksklusive SUV's offroad-egenskaber kombineret med et højt og straks tilgængeligt drejningsmoment passer perfekt til de eventyrere, som også gerne vil køre elektrisk uden for de asfalterede veje.

Audi Q8 e-tron edition Dakar er baseret på en Q8 advanced 55 e-tron quattro. Batteriet er på 106 kWh netto (brutto 114 kWh), og quattro-drivlinjen yder med sine to motorer 408 hk i boost-funktionen samtidig med et drejningsmoment på 664 Nm. Det giver bilen en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 5,9 sek. Rækkevidden i henhold til WLTP ligger på ca. 450 km, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

I forhold til basismodellen har den eldrevne SUV med all-terrain-dækkene General Grabber AT3 en 65 mm højere frihøjde, og den er sat op til bedre køreegenskaber på løst underlag som fx grus eller sne. I grundindstillingen har bilen en frihøjde på 220 mm. Ved højere hastigheder sænkes bilen trinvist: fra 85 km/t med 15 mm, fra 100 km/t med yderligere 17 mm og fra 120 km/t med yderligere 13 mm. Det optimerer kørselsstabiliteten ved højere hastigheder og forbedrer dermed aerodynamikken og rækkevidden. Samspillet med tilkørselsvinklen på 21 grader og frakørselsvinklen på 28 grader gør den eldrevne SUV klar til kørsel i let terræn. Bilens rampevinkel ligger på 19 grader. Luftaffjedringens reguleringsstrategi er også blevet tilpasset til de offroad-typiske krav. Vadedybden udgør 300 mm.

Sportsligt offroad-look
Q8 e-tron edition Dakar fås i lakfarverne Siambeige metallak, Mythossort metallak og Magnetgrå. Singleframen er altid udført i bilens farve. Singleframen med projektionslys skaber med et lysbånd en optisk gennemgående forbindelse mellem forlygterne. Bilens Bottom Line er også lakeret i Mythossort metallak, hvilket giver bilen et præg af stabilitet og godt vejgreb. Bredere hjulkasseafdækninger med luftgennemstrømning for og bag giver Q8 e-tron edition Dakar en robust fremtoning på vejen. Når man åbner dørene, projicerer LED-lamper en ”edition Dakar”-modelbetegnelse på vejen. edition Dakar-modellens individuelle klasse ses også på det eksklusive nøglecover med en helt særlig branding.

Q8 e-tron edition Dakar kan udstyres med en enestående foliering, som er inspireret af Audi RS Q e-tron. Med udgangspunkt i karrosserifarven Mythossort metallak får bilen en delvis foliering, der ikke dækker hele overfladen. De folierede modeller er begrænset til 99 eksemplarer. På D-stolpen ses frostede modelbetegnelser med løbende nummerering til specialmodellen.

Specialmodellen ruller fra samlebåndet med Matrix-LED-forlygter og mørkttonet solbeskyttende glas i bagruden samt i de bageste dør- og sideruder. I kabinen finder man blandt andet kraftigt udformede sportssæder, som er betrukket med mikrofibermaterialet Dinamica og kunstlæder, sportslæderrat og pedaler i rustfrit stål.

De virtuelle sidespejle (ekstraudstyr) med kameraer reducerer bilens samlede bredde med 15 cm og forbedrer luftmodstanden. De virtuelle spejle giver mulighed for mere klart udsyn i støvede eller fugtige offroad-omgivelser i forhold til konventionelle spejle.

Bilens displays suppleres af en visning i MMI-betjeningssystemet, som oplyser om bilens hældningsvinkel. I MMI-displayet tilbyder Audi tre særlige MMI-baggrundsbilleder, som er skabt udelukkende til denne specialmodel, og som afspejler bilens ånd: et uvejr i ørkenen, dækspor og et klitlandskab.

Q8 e-tron edition Dakar understreger også sin praktiske anvendelighed med robuste detaljer som en tagbagagebærer. Den har en bæreevne på 40 kg, og der medfølger en taske og remme, som kan anvendes til fastgørelse af bagagen.

Q8 e-tron edition Dakar leveres med otte hjul. Bilen er udstyret med all-terrain-dækkene General Grabber AT3, som byder på fremragende modstandsdygtighed i terrænet. Derudover giver dækkene forbedret greb på forskellige underlag som fx grus, stenet terræn, bjerg- og skovveje samt sne. Den specielle profil optimerer bl.a. igangsætnings- og bremseegenskaberne og muliggør effektiv selvrensning af dækkene, især på mudret underlag. På asfalterede veje har General Grabber AT3 også glimrende køreegenskaber og lav støjemission. Der medfølger dog sommerdæk på 20” fælge.

Læs desuden interviewet med Dakar Rally ikonet Carlos Sainz og Fermín Soneira Santos, der er Head of the A- to C-segment electric model series hos Audi

Audi Q8 e-tron edition Dakar vil ikke blive udbudt i Danmark.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk