Audi Gladsaxe

Amager Bakke er et ideologisk fyrtårn, der også baner vejen for grøn mobilitet

Amager Bakke er verdens reneste forbrændingsanlæg, og på toppen åbner snart CopenHill, der er en kunstig skibakke og fritidspark. Audi har indgået et tæt partnerskab med CopenHill om bæredygtig byplanlægning gennem arkitektur og grøn mobilitet og sendte i den forbindelse freestyle-skiløber Jesper Tjäder fra Audi Nines ned af CopenHill. Det har skabt mediebevågenhed verden over, og i løbet af ét døgn efter offentliggørelsen af de film, der blev optaget i den anledning, havde over 175 TV-stationer fra mere end 20 lande bragt klip fra filmene. Dertil kommer et stort digitalt reach.

For første gang i verdenshistorien bliver det muligt at stå på ski midt i en storby oven på et bjerg af affald, og Danmark går med Amager Bakke og CopenHill forrest og viser resten af verden, hvordan man kan designe bæredygtige, rekreative områder. Netop de visioner ønsker Audi at læne sig op ad i partnerskabet med CopenHill. 

- CopenHill er på mange måder et symbol på en bæredygtig fremtid. Bjarke Ingels og hans team flytter med dette projekt grænser for, hvad der rent arkitektonisk, men også byplanlægningsmæssigt, kan lade sig gøre, og de gør det i moder jords tjeneste. En skibakke oven på verdens reneste forbrændingsanlæg var utænkeligt for bare 10 år siden, men nu er det en realitet. De samme visioner har vi med vores første elbil, e-tron, der skal rykke grænserne for grøn mobilitet, siger Lars Kornelius, administrerende direktør for Audi Danmark.

Audis nye elbil, Audi e-tron, er en stor SUV, og i tråd med den klassiske Audi-tankegang starter man med at introducere ny teknologi i en topmodel for efterfølgende at introducere mindre og mere tilgængelige modeller med samme eller lignende teknologi.

Forbilleder inspirerer til en bæredygtig hverdag
- Jeg synes på mange måder, man kan se ligheder mellem Amager Bakkes bæredygtige tankegang og vores e-tron, der startede som et stort og kompliceret projekt, men som forhåbentligt vil bane vejen for langt flere projekter. Ligesom vi i fremtiden vil se flere forbrændingsanlæg følge trop verden over, er det vores vision, at bilbranchen vil træde i vores fodspor, når vi i de kommende år udkommer med et stort program for elbiler både i de store og små klasser, siger Morten Friis-Olsen, marketingchef for Audi Danmark, og tilføjer:

- Den næste generation vil højst sandsynligt ikke skænke det en tanke, hvor mange ressourcer og hjerner det kræver at skabe en skibakke på toppen af et forbrændingsanlæg midt i vores hovedstad. For dem vil det nok være lige så naturligt at stå på ski midt i København som at flyve til Alperne. På samme måde ser Audi, at næste generation ift. biler og mobilitet generelt også vil tage det som en selvfølge at vælge et bæredygtigt el-produkt i hverdagen.

Partnerskabet
Partnerskabet mellem Audi og CopenHill har fokus på den aktive livsstil, herunder skisport og bæredygtig mobilitet. I første omgang kommer det til udtryk ved, at Audi har en portbane på bakken, som man kender fra den alpine world cup, og derudover vil partnerne sammen løbende afvikle events inden for freestyle ski og andre skirelaterede aktiviteter. Audi er samtidig mobilitetspartner og vil derfor være synlig i forbindelse med events, der involverer transport.

Audi har produceret en række film, hvor man bl.a. kan opleve freestyle-skiløber Jesper Tjäder fra Audi Nines på CopenHill samt Bjarke Ingels, der fortæller om bæredygtig byplanlægning og visionerne for CopenHill.

Se filmene her

Links:
Læs mere om CopenHill og Amager Bakke
Læs mere om Audi Nines


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk