Audi Gladsaxe

Særudstilling om aerodynamikkens historie på Audi museum

  • Aktuelle udstillinger på Audi Museum Mobile og August Horch Museum viser aerodynamiske koncepter anvendt i bilteknologi
  • Nu i Ingolstadt: Del 1 – Aerodynamik fra begyndelsen til 1945
    Fra 1. december i Zwickau: Del 2 – Aerodynamik fra 1945 til i dag
  • Højdepunkt på Audi Museum Mobile: Model af Audi Type C Jaray

Den nye særudstilling på Audi Museum Mobile kunne næsten ikke være mere aktuel. Med udbredelsen af elbiler er aerodynamikken igen kommet i fokus for biludviklingen. Audi Tradition inviterer på en rejse gennem aerodynamikkens historie og viser begyndelsen på aerodynamiske koncepter, der blev brugt inden for bilteknologi frem til 1945, i en udstilling med titlen "Windschnittig" (tysk for "strømlinet") på Audi museum mobile. Fra 1. december følger August Horch-museet i Zwickau med en udstilling med titlen "Form vollendet" (tysk for "perfekt form"), som viser den videre aerodynamisk udvikling frem til i dag. Begge udstillinger løber frem til juni 2024.

Edmund Rumpler, Paul Jaray og Baron Reinhard von Koenig-Fachsenfeld er navne, som ikke kan ignoreres inden for aerodynamikkens historie. I begyndelsen af 1900'erne begyndte disse tre pionerer inden for aerodynamik at tilpasse karrosseriformerne på biler til at matche luftstrømmen. De kom med nogle forbløffende ideer, opmuntret af en voksende entusiasme for luftfart på det tidspunkt og ofte inspireret af mønstre fundet i naturen. Former som vinger og dråber tjente opfinderne som vitale kilder til ideer. I starten var det dog alt andet end let for ingeniører at få deres ideer accepteret. På det tidspunkt var deres aerodynamiske karrosseridesign, baseret på videnskabelige resultater, for langt væk fra, hvad kunder og producenter forventede i en bil. Men nye forsknings- og designmetoder, såsom vindtunnelforskning, hjalp med at ændre folks tænkning.

Aerodynamisk koncept testet i racing
Strømlinet er et udtryk taget fra den videnskabelige undersøgelse af væsker. I perioden mellem de to verdenskrige fascinerede denne unikke form aerodynamikforskere. Ingeniører havde til formål at reducere bilkarosseriernes luftmodstand for at sænke brændstofforbruget og gøre biler mere egnede til langdistancekørsel. Motorsport tilbød et ideelt testområde for producenterne. For eksempel begyndte racerafdelingen hos Auto Union AG i begyndelsen af 1937 at udvikle en fuldt strømlinet bil baseret på Auto Union Type C. Motoren og chassiset forblev næsten uændret. Designet af det strømlinede karrosseri var primært baseret på arbejdet fra Josef Mickl, aerodynamikingeniøren fra Porsches designkontor. Den strømlinede bil fik sin debut ved AVUS-løbet i 1937, hvor den opnåede rekordhastigheder på over 400 km/t i adskillige store løb.

Den nye særudstilling "Strømlinet" på Audi museum mobile præsenterer forskning, udvikling og grundlæggende aerodynamiske koncepter fra perioden frem til 1945. På udstillingen vises også godt ti sjældne og unikke køretøjer, der dokumenterer den særlige kombination af effektivitet, bæredygtighed og design, der er unik for aerodynamik.

Stefan Felber, kurator for Audi museum mobile: "Højdepunktet på vores specialudstilling på tværs af mærker er Audi Type C Jaray, som stod færdig i 2023. Eksperter har hidtil antaget, at denne bil – bygget af Paul Jaray – var baseret på en Audi Type K. Men under forberedelserne til særudstillingen viste udstillingsholdets forskning, at denne bil må have været baseret på en Audi Type C."

Fra 1. december kan enhver, der er interesseret i, hvordan aerodynamikken udviklede sig efter 1945, dykke ned i efterkrigstidens historie på August Horch Museum i Zwickau. Besøgende på museet kan se frem til over 20 køretøjer og andre modeller i opfølgningsudstillingen med titlen "Form vollendet." Thomas Stebich, der er ansvarlig for både Audi Museum Mobile og August Horch Museum, understreger: "Vores todelte udstillingsserie på begge museer vil for første gang præsentere et omfattende overblik over emnet aerodynamik fra dets begyndelse til i dag." Fra juli 2024 flytter anden del af udstillingen med titlen "Form vollendet" til Audi Museum Mobile i Ingolstadt.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk