Audi Gladsaxe

Opgraderet Audi Q4 e-tron skruer op for alting, undtagen prisen

Audi lancerede sin første Audi elbil i 2018 og har siden været i gang med en omstilling til elektrisk mobilitet. Især Audi Q4 e-tron har siden lanceringen i 2021 bidraget til omstillingen. Til modelår 2024 får Audi Q4 e-tron familien nu en omfattende opgradering af drivlinjen med bl.a. højere ydelse og højere ladeeffekt samt udvidet standardudstyr. Derudover understøtter den adaptive kørselsassistent nu også vognbaneskift, og samtidig får Q4 e-tron sin egen akustiske identitet. Q4 e-tron tilbydes i Danmark til priser fra 419.990 kr.

I alle varianter af Q4 e-tron er der monteret et stort batteri på 77 kWh (brutto 82 kWh). På grund af en optimeret cellekemi er DC-ladeeffekten blevet forbedret, så Audi Q4 e-tron under optimale forhold kan oplades fra 10-80 % på ca. 28 min. I den forbindelse opnår quattro-modellerne en DC-ladeeffekt på nu maks. 175 kW, mens de baghjulstrukne varianter kommer op på maks. 135 kW.

For at opnå en intelligent rejse- og opladningsplanlægning prioriterer e-tron-ruteplanlæggeren de effektfulde HPC-ladestationer (High Power Charging). Når man følger den foreslåede rute, aktiverer systemet fortilpasningen af batteriet under kørslen, før de opgraderede Audi Q4 e-tron-modeller kommer frem til den valgte ladestation. Hvis der er valgt en HPC-ladestander som destination, aktiveres den termiske tilpasning af batteriet, så det kan oplades så hurtigt som muligt ved ladestanderen. For første gang i Audi Q4 e-tron bliver batteriet nu eftertilpasset. I den forbindelse afkøler bilens termostyring batteriet yderligere, hvis det overstiger en fast defineret temperaturgrænse efter køreturen eller opladningen.

Ny drivlinje med større effektivitet og mere ydelse
Alle Audi Q4 e-tron-modeller er udstyret med en permanent aktiveret synkronmotor (PSM) på bagakslen, uanset om den er med baghjulstræk eller med quattro-firehjulstræk. Med opdateringen får Audi Q4 e-tron en komplet nyudviklet elmotor med større effektivitet og mere ydelse. Den eldrevne SUV kan derfor nyde godt af en øget rækkevidde på op til 546 km og en hurtigere acceleration. Audi Q4 45 e-tron med baghjulstræk bruger 6,7 sek. fra 0 til 100 km/t, mens samme sprint tager 6,6 sek. i Audi Q4 45 e-tron quattro og kun 5,4 sek. i Audi Q4 55 e-tron quattro.

Med den nye motor er systemydelsen for Audi Q4 45 e-tron med baghjulstræk og quattro-firehjulstræk på 286 hk, mens Audi Q4 55 e-tron quattro har en ydelse på 340 hk. Tophastigheden for alle varianter ligger nu på 180 km/t.

En optimeret termostyring sørger for, at den nye elmotor har en højere effektivitet og samtidig er forsynet med en energibesparende køling. På grund af geometrien og placeringen af tandhjulene i gearkassen samt særligt udformede komponenter til videreførelse og fordeling af olien, stiger temperaturerne i drivlinjen næsten ikke. Kølekredsløbet i Audi Q4 e-tron sørger desuden for at temperere olien. Dertil kommer en vandkølende kappe på ydersiden af statoren.

Forbedret styrerespons
Takket være en ny opsætning af undervognen sørger Audi DNA’et tilsvarende for en forbedret balance mellem komfort, køreglæde og stabilitet. Uanset om det er den standardmonterede undervogn, sportsundervognen eller undervognen med støddæmperregulering, er styretøjsdatalinjerne og støddæmperafstemningen blevet tilpasset specielt til Audi Q4 e-tron. Resultaterne er harmoniske køreegenskaber i sving, forbedret styrerespons og en strammere kontrol med karrosseriet.

Sportsundervognen sænker karrosseriet med 15 mm. Den nye fjeder-/støddæmperafstemning og den nye styretøjsafstemning giver tilsammen en afbalanceret, solid kørefornemmelse og sportslige styreegenskaber. Audi Q4 e-tron reagerer mere direkte på styreinput, hvilket bidrager til mere adræthed og sportslighed.

Nyt system med assisteret vognbaneskift
Med opgraderingen fås Audi Q4 e-tron for første gang med det assisterede vognbaneskift i kombination med den adaptive kørselsassistent til hastigheder fra 90 km/t på motorvej. Det er en del af ”assistentpakke pro” og kan aktiveres via MMI. Det nye system viser med hvide pile i kombiinstrumentet samt i augmented-reality-head-up-displayet, om og i hvilken retning det er muligt at foretage et vognbaneskift uden fare. Hvis vognbaneskiftet indledes ved at benytte blinklyset, så understøtter systemet aktivt styremanøvren, hvorefter blinklyset efterfølgende automatisk deaktiveres igen. Personen bag rattet bærer dog hele tiden ansvaret. Det assisterede vognbaneskift er muligt takket være data fra hækradaren.

Selvstændig akustisk identitet takket være ny e-tron sportslyd
Audi Q4 e-tron er ikke kun helt sin egen, når det gælder udseendet og køreegenskaberne, men nu også rent akustisk. For med opdateringen giver Audi den kompakte SUV-modelrække sin egen akustiske identitet som ekstraudstyr. Den karakteristiske e-tron sportslyd adskiller Audi Q4 e-tron fra elbiler fra andre producenter men også fra andre eldrevne Audi modeller.

Den digitalt skabte kørelyd kommer fra to udvendige højttalere i bilens bageste område og to indvendige højttalere i bagdørene og fås som ekstraudstyr fra fabrikken. Og denne innovative lydkulisse varierer afhængigt af belastning og hastighed helt op til tophastigheden. Den umiskendelige lyd har en høj genkendelsesværdi og er et emotionelt udtryk for bilens progressive karakter.

E-tron sportslyden defineres via den udvendige lyd og dermed ikke kun via infotainmentsystemet og de indvendige højttalere. Systemet kan til enhver tid deaktiveres i ”Audi drive select”-menuen. Den lovpligtige advarselslyd AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) er integreret i bilens e-tron sportslyd, og den er altid aktiv.

Q4 e-tron produceres på Audis elbilsfabrik i Bruxelles
Fra slutningen af året producerer Audi også Audi Q4 e-tron på fabrikken i Bruxelles – ud over produktionen i Zwickau. Dermed øger Audi produktionskapaciteten som en reaktion på den store efterspørgsel efter modellen. Audi Brussels blev certificeret til CO2-neutral produktion i 2018, hvor fabrikken startede produktionen af Audi e-tron, som var den første fuldt elektriske serieproducerede model fra Audi. Siden december 2022 har Audi Brussels produceret Audi Q8 e-tron.

På sigt omstiller Audi alle fabrikker til produktion af elbilsmodeller. Efter Bruxelles og Böllinger Höfe i Neckarsulm, hvor Audi e-tron GT produceres, starter Ingolstadt elbilsproduktionen med lanceringen af Audi Q6 e-tron, der er den første model på den nye Premium Platform Electric (PPE). Frem til udgangen af dette årti vil alle Audi fabrikker producere mindst én fuldt elektrisk model. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal have opnået et CO2-neutralt produktionsregnskab*, som det allerede er tilfældet for fabrikkerne i Bruxelles og Gyor.

Audi Q4 e-tron i Danmark
Med den opgraderede Q4 e-tron introducerer Audi i Danmark også en ny udstyrslinje ”Progress”, der bliver det nye indstigningsniveau, hvor der er skruet endnu mere op for standardudstyret i forhold til tidligere.

I Q4 e-tron Progress er der flere assistentsystemer som standard – bl.a. Assistentpakke pro, der indeholder adaptiv kørselsassistent med nødsituationsassistent, adaptiv hastighedsassistent med hastighedsbegrænser, parkeringsassistent plus med parkeringshjælp og omgivelseskameraer.

Også Sikkerhedspakke plus er med opgraderingen på listen over standardudstyr, hvor chaufføren understøttes med vognbaneskiftadvarsel, udstigningsadvarsel, assistent til registrering af tværgående trafik bagved samt vognbaneafvigelsesadvarsel. Den nuværende Q4 e-tron har pre sense front (inkl. automatisk nødbremse) som standard, men Sikkerhedspakke plus indeholder derudover også pre sense basic og pre sense rear, hvor bilen automatisk bl.a. forbereder en mulig kollision og fx advarer bagfrakommende trafik med bremselys eller katastrofeblink.

Samtidig bliver Audi MMI Navigation plus, Audi connect Navigation & Infotainment plus og det fuldt digitale 10,25” kombiinstrument Audi virtual cockpit en del af standardudstyret.

Standard til Q4 e-tron Progress er også Advanced eksteriørpakke, der indeholder ”bottom line” hele vejen rundt lakeret i Manhattan-grå kontrastfarve. Derudover tilbyder Progress udstyrsversionen øget komfort med de nu standardmonterede akustiske sideruder, fjernlysassistent, elektrisk bagklap med sensorstyret åbning (reagerer på fodbevægelse) og komfortnøgle, der føjes til den i forvejen lange liste af standardudstyr.

Q4 e-tron Progress tilbydes i Danmark til attraktive priser, der starter fra 419.990 kr. for en Q4 45 e-tron.

Det er muligt at bestille den opgraderede Audi Q4 e-tron fra den 26. september, hvor også prislister og konfiguratoren på audi.dk vil være opdateret. Allerede nu er det dog muligt at se tekniske specifikationer på audi.dk på de opdaterede Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. De opgraderede biler vil først være at finde hos Audi forhandlerne fra weekenden den 11.-12. november, hvor der holdes åbent hus.

Tekniske data Q4 Progress 45 e-tron Q4 Progress 45 e-tron quattro Q4 Progress 55 e-tron quattro
Batterikapacitet (netto/brutto) 77/82 kWh 77/82 kWh 77/82 kWh
Maksimal ydelse 210 kW 210 kW 250 kW
Maksimalt drejningsmoment 545 Nm 134 Nm for, 545 Nm bag 134 Nm for, 545 Nm bag
Tophastighed 180 km/t 180 km/t 180 km/t
Acceleration
0-100 km/t
6,7 sek. 6,6 sek. 5,4 sek.
Egenvægt 2.145 kg 2.235 kg 2.235 kg
Tilladt anhængervægt 1.000 kg 1.200 kg 1.200 kg
Elektrisk rækkevidde (WLTP) 531 km 513 km 513 km
Energiforbrug (WLTP) 16,7 kWh/
100 km
17,1 kWh/
100 km
17,1 kWh/
100 km
Opladningskapacitet AC/DC op til 11 kW/
op til 135 kW
op til 11 kW/
op til 175 kW
op til 11 kW/
op til 175 kW
Opladningstid 11 kW (0-100%) ca. 8 timer ca. 8 timer ca. 8 timer
Opladningstid 135/175 kW** (5-80%) ca. 28 min. ca. 28 min. ca. 28 min.

*Når man taler om et CO2-neutralt miljøregnskab, betyder det hos Audi en tilstand, hvor man efter udnyttelse af andre relevante reduktionstiltag vedr. forårsagede CO2-emissioner fra Audis produkter eller aktiviteter i det mindste mængdemæssigt kan udligne fortsat eksisterende og/eller inden for rammerne af leverandørkæden, produktionen og genanvendelsen af Audi biler p.t. uundgåelige CO2-emissioner ved hjælp af frivillige kompensationsprojekter, der udføres over hele verden. CO2-emissionerne, der opstår i en bils anvendelsesfase, det vil sige fra udleveringen af en bil til kunden, bliver der i den forbindelse ikke taget højde for.

**afhænger af motorvarianten

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk